Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er een certificering voor de NEN2767.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bestaat er een certificering voor de NEN2767.

Deze Q&A's zijn in het verleden gesteld en beantwoord, ze zijn met terugwerkende kracht op het forum geplaatst.
    Datum: 18 april 2017

Onderwerp
    Bestaat er een certificering voor de NEN2767.

Vraag
    Uw klantenservice verwees me naar u voor de volgende vraag:
    De gemeente waarin ik werk heeft een verordening die vrij nauwkeurig specificeert hoe (door schoolbesturen) voorzieningen in de huisvesting kunnen worden aangevraagd. Voor vervangende nieuwbouw van een school stelt de verordening dat "een bouwkundige rapportage die voldoet aan de eisen van de NEN2767" moet worden overlegd. Ik kreeg een vraag voor vervangende nieuwbouw, maar het rapport erbij vermeldt nergens dat dit conform de NEN2767 is opgesteld en dat dit bureau daartoe is gecertificeerd Om die redenen verzocht ik het bestuur om een (aanvullende) rapportage die wel aan die eisen voldoet. Men stuurde (weer) dezelfde rapporten en stelt dat die conform NEN2767 zijn opgesteld. In de rapporten (bijgevoegd) tref ik nergens de verwijzing naar de NEN. Voor het desbetreffende bureau vind ik geen aanwijzing voor certificatie. De rapporten lijken volgens een andere (eigen) beoordeling tot stand te zijn gekomen. Bent u het hiermee eens?

Antwoord
    Een certificering van een bureau (organisatie certificering) voor het uitvoeren van NEN 2767 inspecties bestaat niet in Nederland. Wel is het mogelijk dat inspecteurs op basis van een persoonscertificatie werken. Het door u te beoordelen bedrijf dient aan te tonen dat inspecteurs ingeschakeld bij de beoordeling van de school voldoende in de inspectiemethodiek zijn opgeleid en bij voorkeur als persoon zijn gecertificeerd.
    Voldoende opgeleid:
    NEN 2767 erkende praktijktrainingen worden per discipline bouwkunde, werktuigbouw en elektrotechniek gegeven door:
    · NVDO Leergang Conditiemeting/BOEI;
    · Hogeschool Utrecht Leergang Integraal inspecteur Vastgoed;
    · Haagse Hogeschool Leergang Integraal inspecteur Vastgoed;
    · Hogeschool Arnhem en Nijmegen Leergang Integraal inspecteur Vastgoed;
    · NEN Praktijktraining Onderhoudsinspecteur Vastgoed met SCEV examen.
    In de praktijk zal een diploma van bovengenoemde instituten voldoende zijn voor de beoordeling van een schoolgebouw. Voor de beoordeling van uw schoolgebouw raden wij aan dat minimaal een volgens voorgaande opgeleide inspecteur bouwkunde en een inspecteur installatietechniek (werktuigbouw, elektro) het gebouw heeft beoordeeld.

De opgeleide inspecteurs met bovengenoemde opleiding zijn over het algemeen ingeschreven bij de organisatie SERTUM, die tevens bewaakt dat de inspecteurs geschoold blijven en voldoende de ontwikkelingen op het vakgebied blijven volgen.

Een stapje verder gaat de daadwerkelijke persoonscertificatie van de opgeleide inspecteurs. Dat kan per discipline bouwkunde, werktuigbouwkunde en elektrotechniek (beperkt ook transport) bij het instituut HOBEON. De certificering betreft Integraal Inspecteur Vastgoed, waarbij naast het diploma inspecteurs ook praktijkervaring moeten aantonen.

Indien het ingeschakelde bureau niet kan aantonen dat de inspectie door gediplomeerden/gecertificeerden is uitgevoerd, kunt u overwegen de realiteitswaarde van de (bijzonder hoge) herstelkosten en de onderhoudsplanning door een onafhankelijke gediplomeerde/gecertificeerde derde te laten toetsen.
Working...
X