Announcement

Collapse
No announcement yet.

146 Hijs- en transportinstallatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 146 Hijs- en transportinstallatie

In de decompositie wil ik graag een hijsbalk en een hijsketting toevoegen. Maar ik kan desbetreffende bouwdelen niet vinden. Zou graag zien dat de bouwdelen verder worden uitgebreid! Heeft u een suggestie?

Zowel balk als ketting komen voor als bouwdelen, enkel staan deze in de NEN2767-4-2 v1.5 als bouwdelen van andere elementen dan Hijs- en transsportinstallatie. Het is echter gewoon mogelijk om andere bouwdelen te kiezen dan de voorgeschreven combinaties. Door de koppeling in het inspectierapport met het bovenliggend element is het voor elke beheerder/ inspecteur duidelijk wat je dan bedoeld. Beide bouwdelen zijn te groot om als Hijs- en transportinstallatie, Algemeen te worden beschouwd. Lijkt mij dus een valide oplossing. Zeker voor zolang er nog geen nieuwe versie van de norm is.

Als bovenstaande niet toegestaan zou zijn is dat voor mij nieuw en gaat dit bij veel opdrachtnemers fout.

Comment

Beste Jan Swieringa en Alex K.

Goed om te lezen dat er interactie plaatsvindt op dit forum.

Als de reactie van Alex K werkbaar is binnen RWS dan is dat prima voor mij. Ik ben het eens met de uitspraak dat hijsbalk en ketting te grote bouwdelen zijn voor een algemeen bouwdeel.

Verder wil ik nog meegeven dat het bouwdeel "overspanning" bruikbaar is als "hijsbalk". Mijn voorstel is om "overspanning" te verwijderen als bouwdeel uit de dataset omdat dit geen direct aanwijsbaar fysiek ding is en deze te vervangen door "balk". De regel is namelijk dat enkel fysieke dingen worden opgenomen. Wat betreft de
      ketting; deze heb ik toegevoegd aan hijs- en hefinstallatie en komt in de eerstvolgende release beschikbaar.

@ Werkgroep EW: eens met het verwijderen van overspanning uit de dataset?

Comment

Hallo,

Ik sluit mij aan bij Alex en ook bij het voorstel van Lars om overspanning als bouwdeel te verwijderen.

Comment

Bedankt voor je reactie Loek. Ik heb het bouwdeel "overspanning" verwijderd uit de dataset en het bouwdeel "balk" als vervanger gekoppeld aan "hijs- en hefinstallatie".

Zijn er nog verdere vragen/ acties nodig? Anders sluit ik dit topic.

Comment

Working...
          X